PORADNIK ŚWIADOMEGO KLIENTA
Obecnie każdy z nas może zmienić swojego sprzedawcę energii elektrycznej lub gazu. Wystarczy, że wybierzesz ofertę, która bardziej Ci odpowiada, i podpiszesz umowę z nowym sprzedawcą. Ważne jednak, aby nie robić tego pochopnie – decyzję podejmuj świadomie i nie podpisuj żadnych dokumentów, zanim ich dokładnie nie przeczytasz.
3 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo energetyczne.
Co się zmieniło?
Aktualnie nie można zawierać umów sprzedaży energii elektrycznej z odbiorcami w gospodarstwach domowych poza lokalem przedsiębiorstwa. Przedstawiciele sprzedawców nie mogą proponować podpisania umowy w Twoim domu. W dalszym ciągu jest jednak możliwość, aby taką umowę zawrzeć na odległość (np. przez Internet, telefon) lub w punkcie sprzedaży (np. w galerii handlowej).
- Jeśli zawrzesz umowę na odległość, możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni od jej podpisania. Nie musisz podawać przyczyny, dlaczego odstępujesz od umowy, i nie ponosisz z tego tytułu żadnych kosztów.
- Możesz odstąpić od umowy na jeden z poniższych sposobów:
- przyślij list polecony z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy,
- zrób to osobiście, bezpośrednio w lokalu sprzedawcy.
- Jeżeli minęło więcej niż 14 dni od daty podpisania umowy, a przedstawiciel sprzedawcy wprowadził Cię w błąd, możesz uchylić się od skutków zawarcia umowy. Złóż sprzedawcy listem poleconym lub osobiście oświadczenie i wskaż wszystkie okoliczności, które świadczą o błędzie. W swoim oświadczeniu opisz dokładnie całą sytuację oraz wskaż argumenty podane przez przedstawiciela, które nie były zgodne z prawdą, a które spowodowały zawarcie umowy.
- Jeżeli sprzedawca nie uznaje Twojego odstąpienia od umowy, zwróć się do powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów.
- Dokładnie zapoznaj się z treścią dokumentów, które podpisujesz.
- Sprawdź zapisy dotyczące opłat, okresu obowiązywania umowy i sposobu, w jaki możesz ją rozwiązać.
- Dopilnuj, aby dotarł do Ciebie egzemplarz umowy wraz ze wszystkimi załącznikami.
- Uważnie sprawdzaj, kto jest nadawcą wiadomości SMS i e-mail. Zwróć uwagę na literówki w nazwie.
- Nie klikaj w link, który wygląda podejrzanie. Jeśli to zrobisz, nie podawaj na stronie swoich danych i haseł.
- Jeżeli masz konta w serwisach internetowych, zabezpiecz je mocnym hasłem. Pamiętaj, aby hasło było trudne do odgadnięcia i inne dla każdego serwisu internetowego. Powinno zawierać znaki specjalne (np. @#$%), małe i wielkie litery oraz cyfry.
- Zawsze ustawiaj własne hasła. Pamiętaj, żeby zmienić to, które jest nadane automatycznie, kiedy się rejestrujesz. Warto co jakiś czas zmieniać hasło – koniecznie, jeśli obawiasz się, że wpadło w niepowołane ręce.
- Zadbaj o zabezpieczenie komputera.
- Jeżeli korzystasz z portali społecznościowych, kieruj się zasadą ograniczonego zaufania.
- Nie podawaj swoich danych osobowych przez telefon.
Co zrobić, jeśli otrzymasz SMS lub e-mail z wezwaniem do opłacenia zaległych rachunków za prąd
- Sprawdź numer telefonu lub adres e-mail, z którego pochodzi wiadomość.
- Upewnij się, czy na Twoim koncie rzeczywiście jest niedopłata.
- Jeśli w wiadomości zawarty jest link, sprawdź jego pisownię i to, czy rzeczywiście prowadzi do interesującej Cię strony.
- Dopasuj instalację do swoich potrzeb.
- Uzyskaj dokładną specyfikację techniczną od wykonawcy.
- Poproś o przejrzystą kalkulację; jeżeli nie wszystko jest w niej jasne, dopytaj wykonawcę.
- Zanim podpiszesz, dokładnie zapoznaj się ze wzorami umów.
- Sprawdź referencje wykonawcy.
- Kontroluj sposób montażu.
Przed ostateczną decyzją porównaj oferty kilku wykonawców. Weź pod uwagę ich doświadczenie w branży, referencje i opinie klientów.
Po instalacji paneli fotowoltaicznych, czyli własnej mikroinstalacji, możesz zostać prosumentem.
- Zrezygnuj z tradycyjnej faktury papierowej i wybierz e-fakturę.
- Korzystaj z serwisów internetowych Twojego sprzedawcy prądu, załatwisz sprawy online, bez wychodzenia z domu.