Logo

PORADNIK ŚWIADOMEGO KLIENTA

Możesz zmienić sprzedawcę energii elektrycznej i gazu

Obecnie każdy z nas może zmienić swojego sprzedawcę energii elektrycznej lub gazu. Wystarczy, że wybierzesz ofertę, która bardziej Ci odpowiada, i podpiszesz umowę z nowym sprzedawcą. Ważne jednak, aby nie robić tego pochopnie – decyzję podejmuj świadomie i nie podpisuj żadnych dokumentów, zanim ich dokładnie nie przeczytasz.

3 lipca 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo energetyczne.

Co się zmieniło?

Aktualnie nie można zawierać umów sprzedaży energii elektrycznej z odbiorcami w gospodarstwach domowych poza lokalem przedsiębiorstwa. Przedstawiciele sprzedawców nie mogą proponować podpisania umowy w Twoim domu. W dalszym ciągu jest jednak możliwość, aby taką umowę zawrzeć na odległość (np. przez Internet, telefon) lub w punkcie sprzedaży (np. w galerii handlowej).

Co musisz wiedzieć, gdy zawierasz umowę na odległość
  • Jeśli zawrzesz umowę na odległość, możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni od jej podpisania. Nie musisz podawać przyczyny, dlaczego odstępujesz od umowy, i nie ponosisz z tego tytułu żadnych kosztów.
  • Możesz odstąpić od umowy na jeden z poniższych sposobów:
    1. przyślij list polecony z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy,
    2. zrób to osobiście, bezpośrednio w lokalu sprzedawcy.
  • Jeżeli minęło więcej niż 14 dni od daty podpisania umowy, a przedstawiciel sprzedawcy wprowadził Cię w błąd, możesz uchylić się od skutków zawarcia umowy. Złóż sprzedawcy listem poleconym lub osobiście oświadczenie i wskaż wszystkie okoliczności, które świadczą o błędzie. W swoim oświadczeniu opisz dokładnie całą sytuację oraz wskaż argumenty podane przez przedstawiciela, które nie były zgodne z prawdą, a które spowodowały zawarcie umowy.
  • Jeżeli sprzedawca nie uznaje Twojego odstąpienia od umowy, zwróć się do powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów.
Zawsze pamiętaj, gdy podpisujesz nową umowę
  • Dokładnie zapoznaj się z treścią dokumentów, które podpisujesz.
  • Sprawdź zapisy dotyczące opłat, okresu obowiązywania umowy i sposobu, w jaki możesz ją rozwiązać.
  • Dopilnuj, aby dotarł do Ciebie egzemplarz umowy wraz ze wszystkimi załącznikami.
Pamiętaj o tym, jeżeli korzystasz z komunikacji telefonicznej lub internetowej
  • Uważnie sprawdzaj, kto jest nadawcą wiadomości SMS i e-mail. Zwróć uwagę na literówki w nazwie.
  • Nie klikaj w link, który wygląda podejrzanie. Jeśli to zrobisz, nie podawaj na stronie swoich danych i haseł.
  • Jeżeli masz konta w serwisach internetowych, zabezpiecz je mocnym hasłem. Pamiętaj, aby hasło było trudne do odgadnięcia i inne dla każdego serwisu internetowego. Powinno zawierać znaki specjalne (np. @#$%), małe i wielkie litery oraz cyfry.
  • Zawsze ustawiaj własne hasła. Pamiętaj, żeby zmienić to, które jest nadane automatycznie, kiedy się rejestrujesz. Warto co jakiś czas zmieniać hasło – koniecznie, jeśli obawiasz się, że wpadło w niepowołane ręce.
  • Zadbaj o zabezpieczenie komputera.
  • Jeżeli korzystasz z portali społecznościowych, kieruj się zasadą ograniczonego zaufania.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych przez telefon.

Co zrobić, jeśli otrzymasz SMS lub e-mail z wezwaniem do opłacenia zaległych rachunków za prąd

  • Sprawdź numer telefonu lub adres e-mail, z którego pochodzi wiadomość.
  • Upewnij się, czy na Twoim koncie rzeczywiście jest niedopłata.
  • Jeśli w wiadomości zawarty jest link, sprawdź jego pisownię i to, czy rzeczywiście prowadzi do interesującej Cię strony.
Bezpieczny zakup fotowoltaiki – sprawdź, kto ją sprzedaje
  • Dopasuj instalację do swoich potrzeb.
  • Uzyskaj dokładną specyfikację techniczną od wykonawcy.
  • Poproś o przejrzystą kalkulację; jeżeli nie wszystko jest w niej jasne, dopytaj wykonawcę.
  • Zanim podpiszesz, dokładnie zapoznaj się ze wzorami umów.
  • Sprawdź referencje wykonawcy.
  • Kontroluj sposób montażu.

Przed ostateczną decyzją porównaj oferty kilku wykonawców. Weź pod uwagę ich doświadczenie w branży, referencje i opinie klientów.

Po instalacji paneli fotowoltaicznych, czyli własnej mikroinstalacji, możesz zostać prosumentem.

Wybierz ekologię
  • Zrezygnuj z tradycyjnej faktury papierowej i wybierz e-fakturę.
  • Korzystaj z serwisów internetowych Twojego sprzedawcy prądu, załatwisz sprawy online, bez wychodzenia z domu.